onsdag 28 maj 2008

Om att bo i värdfamilj

Nu börjar jag faktiskt längta hem. Jag saknar givetvis Sverige en del, men det som mest stör mig är att bo i värdfamilj. Ni får inte misstolka mig nu, det är inte så att jag bor i någon dålig familj, det är snarare fenomenet att bo i en värdfamilj överhuvudtaget som stör mig. Man måste helt plötsligt anpassa sig till en annan familj som ser saker på ett annat sett än det man varit van vid i 17 år. Det är väldigt jobbigt mentalt.. Man kan dessutom inte kritisera hur som helst när det är något man inte gillar, man får helt enkelt acceptera de regler som råder i familjen. Ens frihet är på så vis begränsad på ett helt annat sett än i ens riktiga familj.

Så nu efter ett år med den här sortens situation börjar jag faktiskt tröttna. Det skall bli väldigt skönt att få flytta tillbaka till sina vanliga rutiner och den friare miljö som väntar i Sverige.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det skall bli väldigt intressant att höra vad som varit annorlunda. Även om det känns jobbigt just nu tror jag det är en oerhört nyttig erfarenhet att ha med sig. Att inte bara med intellektet förstå att andra kan se saker på ett annat sätt, utan att också ha fått känna, erfara och uppleva att människor är och tänker olika.
Älskar Dig och längtar efter Dig! Massor med kramar från "Mi mamma"

Erik Jonsson-Glans sa...

Jag är tveksam till att det är positivt att det är jobbigt, eftersom jag upptäckt allt det du beskriver redan innan jag tröttnat på att bo i värdfamilj.

Men jag hoppas att det blir bättre snart; jag fyller år om 5 dagar och skolan tar slut om 12 dagar.